Hoi allemaal!
Ik zal jullie eerst wat over mijzelf vertellen, zodat jullie
mij wat beter leren kennen. Ik ben Charissa Koevoets en ik ben 20 jaar oud. De
opleiding die ik op dit moment volg is de Pabo op Windesheim Flevoland in
Almere. Dat is voor mij lekker dichtbij, omdat ik ook in Almere woon J. Ik zit nu in het derde leerjaar
en in dat leerjaar moet ik het eerste half jaar een minor gaan volgen. Ik heb
gekozen voor de minor mediapedagogiek. Heel interessant, omdat kinderen
natuurlijk steeds meer met (social)media in aanraking komen en het voor mij
straks als leerkracht belangrijk is om te weten hoe kinderen hier mee om gaan
en hoe ik het zelf kan gebruiken in mijn klas.
Bij mijn minor horen allemaal modules. Één module heet
maatschappelijk mediabewust. Voor deze module moet ik blogs gaan schrijven over
de colleges. Dit is mijn eerste blog die ik daarvoor ga schrijven, dus ik hoop
dat jullie het leuk gaan vinden. Daar gaan we dan…
Het was 18 september 2014. Die dag kregen we voor het eerst
les in het vak Maatschappelijk mediabewust. Ik ging met een paar vraagtekens
het klaslokaal binnen, want ik wist nog niet echt wat ik van het vak moest
verwachten.
We begonnen de les met de belangrijkste woorden van deze
module, namelijk relatie, competentie en autonomie. Deze woorden kende ik al,
omdat ik ze in mijn eerste twee jaar van de Pabo al tegengekomen ben. Deze
woorden zijn dan ook belangrijk voor mij als leerkracht. Hoe ga ik met de
leerlingen om? Hoe zorg ik ervoor dat de leerlingen zich competent voelen? Dat
ze kunnen zeggen: ik kan het! En hoe zorg ik ervoor dat ik de leerlingen de
zelfstandigheid geef die ze nodig hebben
en aankunnen?
Mijn leerkracht Marcel wilde weten wie uit onze klas zich
autonoom voelt. Ik ging bij mezelf nadenken en ik kwam tot de conclusie dat ik
mezelf eigenlijk niet autonoom genoeg vind. Natuurlijk kan ik wel veel zelf,
maar bij veel keuzes die ik moet maken, wil ik altijd wel graag de mening van
een ander horen. Vooral van de mensen die dicht bij me staan.
Ik had gedacht dat veel studenten uit mijn klas zich wel
autonoom voelen, maar tot mijn verbazing staken maar weinig studenten hun
vinger op.
Voor dit college heb ik het boek ‘Verbeter de wereld , begin
bij de opvoeding’ moeten lezen van Micha de Winter. In dit boek kwamen de
begrippen positieve en negatieve vrijheid naar voren. Ik had nog nooit echt van
deze woorden gehoord, maar het leek mij logisch dat positieve vrijheid betekent
dat je je vrij kan voelen en dat negatieve vrijheid betekent dat je je niet
vrij kan voelen. Tijdens het lezen van het boek merkte ik dat ik er helemaal
naast zat. Positieve vrijheid betekent dat je de mogelijkheid hebt om bepaalde
keuzes te maken en je eigen leven in te richten. Negatieve vrijheid betekent dat
je de mogelijkheid hebt om te doen wat je zelf wil, maar dan wel zo dat anderen
er geen last van hebben.
Marcel vroeg tijdens het college ook aan ons wat de
belangrijkste levensbehoeften zijn. Kleding, voeding, liefde en onderdak waren
woorden die door de klas klonken. Marcel vertelde ons dat er wel eens studenten
waren geweest die een andere behoefte noemden, namelijk hun telefoon. Ik schrok
daar wel van, maar toen de discussie in onze klas hierover begon, werd ik wel
met mijn neus op de feiten gedrukt. Als ik bijvoorbeeld thuis kom na een week
vakantie zonder internet en Nederland weer in kom, doe ik zo snel mogelijk mijn
internet weer aan. Mijn telefoon ontploft zowat van de mailtjes, whatsappjes en
facebookberichten. Als ik al die berichten heb gelezen, blijken er misschien
maar twee belangrijke dingen tussen te zitten en dat denk ik bij mezelf:
eigenlijk heb ik mijn telefoon helemaal niet zo gemist die week.
Toch merk ik dat er tegenwoordig zo veel via je telefoon gaat
en dat je daardoor bang bent dat je iets mist. We worden bijna gedwongen om een
smartphone te nemen, want anders ben je niet makkelijk bereikbaar, niet up to
date enz.
Als ik bijvoorbeeld op het station sta en om me heen kijk,
dan zit ongeveer 80% van de mensen op hun smartphone. Soms denk ik dan: zien ze
nog wel wat er in de “echte” wereld om hun heen gebeurt?
De media heeft de wereld veel toegankelijker gemaakt, maar toch ook veel kleiner.
Een mooie zin om eens goed over na te denken. En dat zullen we denk ik nog veel gaan doen tijdens de colleges van deze module.
Hoi Charissa, ik vind het mooi dat je diverse aspecten vanuit de les naar voren haalt ipv 1 onderwerp uitgebreid te belichten. Je gaat er alsnog dieper op in en koppelt deze aan wat er in jouw leven gebeurt. Leuk stuk!
BeantwoordenVerwijderenHoi Charissa,
BeantwoordenVerwijderenMooi te lezen dat je jezelf vragen stelt met betrekking tot jouw professionele ontwikkeling als toekomstig docent. Je beschrijft duidelijk wat je van jezelf en de leerlingen verwacht en hoe jij je als docent kan verrijken op het gebied van media. Hoop dat je door middel van de minor leert hoe je de media in kan zetten tijdens je werk om jouw doelen en de doelen van je leerlingen te behalen en zo elkaar wijzer maakt dan jullie al zullen zijn tegen die tijd! Groetjes, Joell